Sunday, January 31, 2010

Facebook : Bagus, kurang bagus, atau langsung tidak bagus?




"Lu madah mengadap FB (gelaran untuk FACEBOOK bagi 'mereka') je, sembahyang tak wat?"

Haha, aku terkena. Facebook melalaikan aku. Facebook, tak kan kau orang tak tahu kot? Facebook la. Macam MYSPACE, FRIENDSTER, TAGGED, etc. Memang satu penipuan sekiranya kamu tidak mengetahui apa itu facebook. Melainkan kamu tidak bergiat dalam dunia cyber. Tak pun, tak tahu apa itu INTERNET.

FB ni untuk apa? Untuk apa lagi, untuk cari kawan, untuk komen-komen, untuk MERAPATKAN SILATURRAHIM sesama manusia, untuk main FARMVILLE, main TEXAS HOLDEM POKER, untuk main FISHVILLE, macam-macam game lagi lah! Bagus ke FB ni? Bagus lah. Kita dapat jumpa kenalan-kenalan lama, tanya khabar, ramaikan kawan, sambil tu boleh main game, jawab quiz, dan macam-macam lagi lah. Kan tu boleh release tension sikit. Betul ke release tension? Betul lah, bila main facebook kan happy sikit. Lihat kawan-kawan punya komen, lihat gambar-gambar kawan, jawab quiz, seronok semua tu. Hilang sikit tension.

Betul ke kau orang main FB sebab nak hilangkan tension, ke atau da menjadi satu rutin bagi kau orang dalam kehidupan globalisasi dan serba moden ni? RUTIN?

Perkataan rutin ni menarik minat aku. Betul, FB dah seperti rutin bagi aku. Setiap kali aku online, page pertama yang aku akan buka adalah FB. Then, aku akan check segala apa yang aku perlu check. Termasuk sekali dengan tanaman-tanaman aku, dah membesar ke belum. Hahaha. Rutin bai, lu x caye pe? Gua da ketagih dengan facebook ni, sebab tu gua tinggal sembahyang, gua tak baca buku, gua tak siapkan assignment dulu, GUA TAK BUAT SEMUA TU BAI! Habis, bagus ke FB ni? Itu kita panggil bagus ke?

Aku tak mahu komen tentang FB ni Yahudi lah, FB ni pengkalan data untuk US la, itu semua aku taknak masuk campur. Yang aku nak tekan kan kat sini, FACEBOOK MELALAIKAN KITA. Mungkin bukan bagi kau orang, tapi mungkin juga ia berlaku pada kau orang. Sebab kau orang juga main facebook. Tapi bagus lah kalau kau orang main FB ni sekadar biasa-biasa, tidak hingga menjadi RUTIN. Tapi aku? Mereka yang sama macam aku? Macammana?

Macammana apa lagi, kuranglah korang punya layanan pada FB ni. Jangan dok mengadap je. Aku xcakap korang, aku cakap pada diri aku. (hahaha)



p/s : Sebelum kau ada FB pun mcmlah kau sembahyang, macamlah kau buat assignment awal-awal, macamlah kau baca buku!! Pastu nak salahkan facebook pulak!

0 comments: